6 Punca Masalah Asid Urik yang Tinggi Penyebab Gout

Adakah anda peminat daging merah?




Jika anda selalu makan makanan  seperti daging merah, makanan laut, hati, dan makanan berprotein tinggi, ini yang dipanggil diet tinggi purin, ia boleh meningkatkan paras purin dalam badan. Minuman bergula atau minuman beralkohol seperti bir juga boleh menyebabkan masalah ini.

1) Paras purin dalam badan boleh menjejaskan kesihatan badan dengan meningkatkan asid urik penyebab gout. Jadi, punca pertama yang sebabkan asid urik meninggi dalam badan adalah suka makan makanan tinggi purin.



2) Punca kedua, adalah obesiti atau berat badan berlebihan. 

Berat badan berlebihan meningkatkan risiko paras asid urik yang tinggi kerana metabolisme yang tidak efisien.


3) Seterusnya, buah pinggang tidak berfungsi dengan baik.

Jika buah pinggang tidak dapat menyingkirkan asid urik dengan efektif, ia akan terkumpul dalam darah.


4) Pengambilan ubat tertentu: Ubat-ubatan seperti diuretik (ubat air) dan aspirin dalam dos rendah boleh meningkatkan paras asid urik.


5) Genetik: Sesetengah individu mungkin mempunyai kecenderungan genetik untuk menghasilkan lebih banyak asid urik atau kurang cekap menyingkirkannya.


6) Masalah kesihatan lain: Keadaan seperti tekanan darah tinggi yang tidak dikawal, diabetes, hipotiroidisme, atau penyakit buah pinggang kronik juga boleh menyebabkan peningkatan asid urik.

Jika anda tergolong dalam 6 golongan di atas, segeralah cek kandungan asid urik samada di Farmasi mahupun terus di klinik supaya mendapat cadangan yang terbaik dari doktor. Sekiranya tanda tanda gout sudah ada, ia membuatkan kita rasa sangat tidak selesa.

Simptom Gout :

1. Kesakitan pada sendi

2. Bengkak dan kemerahan pada sendi

3. Sendi menjadi kaku

4. Kulit menggelupas sekitar sendi

5. Serangan gout yang berulang

6. Ada ketulan kristal asid urat di bawah kulit

7. Demam


Menurut perkongsian Puan Zarith Sofia di bawah ini, 

"Ayah menderita gout berpuluh tahun. Pain killer dan ubat gout peneman setiap hari. Salah makan sikit je mesti gout datang. Jalan sampai memapah dinding.

Tapi sejak amalkan Vivix satu sudu kecil setiap hari, Alhamdulillah takde lagi gout menjengah. Yang bestnya, boleh tinggalkan dah ubat gout dan painkiller yang dah bertahun ambik tu. Dan ayah dah boleh makan makanan kegemaran semula. Alhamdulillah"




Pada penderita gout, tolonglah jangan dibiarkan sakit gout ni berpanjangan. Semoga dapat dibantu dengan supplement yang selamat dan memberi kesan yang positif untuk kesihatan kita ni.

Comments