Protein Shaklee untuk Kesihatan Ibu Mengandung dan Perkembangan Bayi Dalam Kandungan

Ibu mengandung dan bayi sama sama melalui fasa yang penting dalam perkembangan hidup dan saling bergantung antara satu sama lain untuk teruskan kehidupan.

Hubungan istimewa antara ibu dan anak, walaupun setelah dilahirkan tetap utuh. Penyelidikan sains ada terangkan mengenai ini. Hebat, kan ciptaan Allah?


Ibu membesarkan zuriatnya di dalam tubuhnya
Bayi pula melalui tempoh pembentukan dan perkembangan yang kritikal sebelum dilahirkan ke muka bumi ini.

Untuk memastikan semua proses proses ini berjalan dengan lancar, ibu dan bayi memerlukan nutrisi yang sangat penting, iaitu protein.

Kenapa protein terlalu penting untuk pembentukan bayi yang sempurna? Kerana protein adalah asas binaan sel di dalam badan kita.

Dari mana nak dapatkan sumber protein yang mencukupi oleh ibu mengandung?

The recommended dietary allowance (RDA) for protein during the first trimester of pregnancy is estimated at 46 g/day (0.8 g/kg bw/day) Rujukan : NCBI 


During pregnancy, you should get a minimum of 60 grams of protein a day, which will account for approximately 20 percent to 25 percent of your calorie intake. Rujukan : UCSF

Dari dua pembacaan ini, dapatlah kita dapatkan anggaran pengambilan protein yang diperlukan oleh ibu mengandung setiap hari.

Tapi dari sumber mana pula nak dapatkan antara 46g-60 gram protein sehari ni?


ESP (Energizing Soy Protein) Shaklee merupakan suplemen protein yang mempunyai pelbagai manfaat untuk ibu mengandung serta perkembangan bayi dalam kandungan. 

Berikut adalah beberapa fungsi protein dan manfaatnya:

Untuk Ibu Mengandung:

1. Membekalkan Tenaga: Protein soya dalam ESP membantu membekalkan tenaga yang berpanjangan kepada ibu mengandung, mengurangkan keletihan dan kelesuan.

2. Membantu Pembentukan Otot dan Tisu: Protein penting untuk pembentukan otot dan tisu badan ibu, terutama semasa kehamilan di mana badan ibu mengalami banyak perubahan.

3. Menyokong Sistem Imun: ESP mengandungi isoflavon yang boleh membantu meningkatkan sistem imun ibu, melindungi daripada jangkitan dan penyakit.

4. Mengawal Berat Badan: Protein membantu memberikan rasa kenyang lebih lama, yang boleh membantu ibu mengawal berat badan sepanjang kehamilan.

5. Kesihatan Kulit: Protein juga penting untuk kesihatan kulit, membantu mengurangkan masalah kulit seperti stretch marks dan kulit kering.


Untuk Perkembangan Bayi dalam Kandungan:

1. Pertumbuhan Sel dan Tisu: Protein adalah blok pembinaan asas sel dan tisu. ESP membantu dalam pembentukan sel-sel baru yang penting untuk perkembangan organ dan tisu bayi.

2. Perkembangan Otak: Protein memainkan peranan penting dalam perkembangan otak bayi, yang kritikal dalam trimester pertama dan kedua kehamilan.

3. Pembentukan Plasenta: Protein membantu dalam pembentukan dan fungsi plasenta yang sihat, yang penting untuk penghantaran nutrien dari ibu kepada bayi.

4. Meningkatkan Berat Lahir: Pengambilan protein yang mencukupi boleh membantu dalam meningkatkan berat lahir bayi, mengurangkan risiko kelahiran pramatang dan masalah lain.

Dapatkan protein ESP ni dari Ainul dengan klik link mahupun scan barcode di bawah ye :




Semoga ibu dan baby sentiasa sihat dan nikmati perkembangan semasa kehamilan ni dengan penuh nikmat, dan memori yang indah indah, insyaallah!




Comments