Keperluan Wanita Mengandung Yang Perlu diambil tahu oleh Suami dan Ahli Keluarga

 Wanita mengandung mengalami tempoh yang sangat "fragile" kerana selama 9 bulan, mereka membawa satu lagi nyawa dalam rahimnya.

Senarai keperluan ibu mengandung, preggy, vitamin mengandung




Keperluan ibu mengandung sangat penting dititikberatkan. Berikut adalah 13 senarai penting keperluan ibu megandung yang perlu diberi perhatian oleh dirinya, suaminya dan ahli keluarganya.

1. Menjaga Pemakanan Harian.

Ibu mengandung perlu menjaga pemakanan harian dengan sebaiknya supaya proses tumbesaran janin di dalam perut dan kesihatan dirinya terpelihara. Berikut adalah 7 nutrisi yang perlu diambil setiap hari oleh ibu :

  1. Asid Folik (vitamin B9) : Nutrisi ini perlu diambil sebelum kehadiran janin lagi, dan diambil sepanjang kehamilan kerana ia mempengaruhi perkembangan sistem saraf bayi.
  2. Kalsium : Selain dari perkembangan tulang dan gigi si manja, tulang dan gigi ibu juga harus dipelihara, jika tidak beliau bakal mengalami masalah tulang dan gigi.
  3. Zat besi : diperlukan dalam pembentukan hemoglobin, sel darah merah bayi dan menyokong pertumbuhan bayi, serta sistem pertahanan badan buat si ibu
  4. Vitamin D : Pembentukan tulang dari kalsium bakal terganggu tanpa penyerapan kalsium yang dilakukan oleh vitamin D
  5. Protein : Perkembangan utama bayi dan memperbaiki kerosakan sel dan tisu buat si ibu
  6. Omega 3 : Perkembangan saraf dan otak si bayi
  7. Fiber : Untuk mengelakkan dari masalah sembelit, masalah ibu mengandung
Nutrisi, vitamin ibu mengandung, ibu hamil


2. Mencukupkan pengambilan air harian.

Air sangat sangat penting untuk perjalanan sistem dalam tubuh ibu, jika tidak cukup, ibu akan alami dehidrasi dan perkembangan bayi juga memerlukan air yang cukup. Kurangkan minum bergula, lebihkan pengambilan air kosong.

3. Rehat dan tidur yang cukup

bahaya kurang tidur ibu mengandung, stress ibu hamil, kurang rehat



4. Senaman berkala untuk mengekalkan kecergasan fizikal ibu mengandung.

5. Pemeriksaan prenatal, pemeriksaan secara berjadual tidak harus ditinggalkan supaya tahap kesihatan dari hari ke hari dan bulan ke bulan ibu mengandung memuaskan.

6. Emosi yang terkawal.
Penjagaan emosi yang terkawal sangat sangat penting buat ibu mengandung supaya tahap kesihatannya sentiasa dalam keadaan yang baik.

Selain itu, keadaan rumah yang bersih sangat sangat penting untuk ibu mengandung. Semoga suami dan ahli keluarga yang lain turut prihatin dan sama sama memelihara kesihatan ibu mengandung dan memastikan keperluannya sentiasa mencukupi.

Salam sayang dari

Ainul Malik
Pengedar Shaklee prihatin
COD Kajang

Cari saya di media sosial :

Whatsapp/call : 0163353567
facebook : Ainul Malik
Instagram : Ainul Malik

Comments